Járatkésés, járattörlés – kártérítési lehetőségek. Ügyvédi összefoglaló

A járatkésések és járattörlések utáni kártérítés alapja

A 261/2004/EK rendelet célja az utasok magas szintű védelmének biztosítása, visszautasított beszállás és a légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak biztosítandó kártalanítás és segítség közös szabályainak felállításával. A magyarok körében is egyre népszerűbbek a külföldi nyaralások, amelyek javarészt légitársaságok által biztosított járatokon keresztül közelíthető meg a legegyszerűbben. Akár utazási irodán keresztül, akár saját szervezés útján megyünk nyaralni egy nem kívánt járatkésés, járattörlés az egész nyaralásra kiható kellemetlenséget okoz. A rendelet a járatkésés, járattörlés, mint kellemetlenségek kompenzációját az objektív felelősség alapjára helyezte: a légitársaság csak szűk körben mentheti ki magát a járatkésés, járattörlés hátrányos jogkövetkezményei alól.

A rendelet és az Európai Unió Bírósága által kialakított joggyakorlat alapján mutatjuk be a járatkéséshez, járattörléshez és a beszállás visszautasításához kapcsolódó kártérítési szabályokat.

Járatkésés vagy járattörlés?

A légi utast megillető jogos igények tekintetében szükséges különbséget tenni az azt megalapozó járatkésés, illetve a járattörlés között. A kártérítés szempontjából jogilag releváns késés a 3 óra vagy azt meghaladó időtartamú késés. Amennyiben 3 óra késéssel érkezik meg a járat az úti célba, úgy kártérítést megalapozó járatkésésről beszélünk. A járatkéséstől eltérően járattörlésről akkor beszélünk, ha az eredeti járatszámtól különböző járatszámon indul a légi jármű. Ha járatát törölték, a légi utasnak joga van választani a jegyár-visszatérítés, átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között. Kiemelendő, hogy akár a járatkéséssel, akár a járattörléssel érintett a légi utas, úgy ezen körülmények megalapozzák a kártérítési igényt.

Járattörlés kártérítés

A légitársaság mentesülése

Járattörlés esetén a légitársaság mentesül a kártérítési felelősség alól, ha a légi utast a járattörlésről legalább 14 nappal a menetrend szerinti indulás időpontja előtt értesíti. Szintén mentesül a légitársaság a járattörlésből eredő kártérítési felelősség alól, amennyiben 7–14 napon belül értesíti a légiutast és egyúttal felajánlja, hogy átfoglalással elszállítja a légi utast az eredeti célhoz. Utóbbi esetben további feltételekhez kötött a légitársaság mentesülése a kártérítési felelősség alól. A légi utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezik meg úti céljába. Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek.  Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg a járat.

A járatkésések, valamint járattörlések esetén a légitársaságok előszeretettel hivatkoznak az egyetlen kimentési lehetőségükre, a rendkívüli körülmények fennállására. A 261/2004/EK rendeletet értelmező Európai Unió Bírósága a rendkívüli események körét a vis maior-ra szűkítette. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy valamilyen előre nem látható és elháríthatatlan esemény okozza a járatkésést, avagy járattörlést. A rendkívüli esemény fennállását minden esetben a légitársaságnak kell bizonyítania. Amennyiben a járat törlésére, avagy késésére szélsőséges időjárási viszonyok, vulkánkitörés, globális IT leállás stb. miatt kerül sor, úgy a légitársaság nagy bizonyossággal tudja bizonyítani, hogy a rendkívüli esemény fennállását, amely következtében mentesül a kártérítés megfizetése alól. Ugyanakkor, ha a járat törlésére, avagy késésére a repülőgép karbantartásakor észlelt, vagy a karbantartás hiányosságai által okozott műszaki problémák, illetve sztrájk okán kerül sor, úgy a légitársaság nem mentesülhet a kártérítési felelősség alól.

A kártérítési igények érvényesítésére minden légitársaság honlapján lehetőség van. Tapasztalatunk szerint a légitársaságok az igényérvényesítésekre adott válaszában az esetek többségében elismeri az igényt. A kisebb légitársaságokra jellemző az igényérvényesítések elutasítása hosszas jogi szöveggel, valamint arra való hivatkozással, hogy a műszaki karbantartás húzódott el. Az ilyen és ehhez hasonló elutasító válaszokat kézhez vevő légi utasok megértően és beletörődéssel fordulnak el az igények további érvényesítésétől. A légitársaságok az igényeket elutasító levelükkel pontosan abban bíznak, hogy a légi utasok megóvva érezzék magukat a műszaki hibákkal szemben, amikor a járatkésés a műszaki hiba elhárítása miatt következik be.

„Ugyanakkor a műszaki hibák megelőzésével és a légi járművek karbantartásával előre számolnia kell a légitársaságoknak, így alapvetően a műszaki meghibásodásra való hivatkozás nem szolgálhat a kártérítési felelősség alóli kimentésre.”

Járattörlés járatkésés kártérítés

A járattörlés vagy járatkiesés miatti kártérítés elemei

A légi utast megillető kártérítés több elemből tevődik össze. Egyrészt, a járattörlés, vagy járatkésés puszta tényéből eredően egy fix összeg, amelynek mértéke a kiindulási és a célállomás között távolságtól függ. Ennek megfelelően 0-1500 km közötti távolság esetén 250 €, 1500 km feletti távolság esetén EU-n belül 400 €, 1500-3000 km közötti távolság esetén EU-s tagállam és EU-n kívüli ország között 400 €, 3500 km feletti távolság esetén 600 €.

A kártérítés másik eleme a járattörléssel és a járatkéséssel kapcsolatos személyi jellegű költségek. Alapvetően a légitársaságot terheli az ellátási és segítségnyújtási kötelezettség a légi utasok irányába. Amennyiben nem, vagy nem kielégítően tesz eleget a légitársaság ezen kötelezettségének, úgy a várakozás miatt felmerült minden ésszerű költséget meg kell térítenie. Ebben az esetben szükséges számlával igazolni az egyes kiadásokat (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer stb.).

A kártérítési igény érvényesítése

A légitársaságok kötelesek olyan online felületet működtetni, amelyen keresztül a légi utasok bejelenthetik igényüket. Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy az igény elismerése esetén a légi utas nem köteles kupont, pontot, avagy bármilyen fizetéshelyettesítő eszközt elfogadni, hanem ragaszkodhat a kártérítés pénzbeli kifizetéséhez. A légitársaság köteles ilyetén pénzben – akár átutalással, akár csekkel, akár készpénzben – kifizetni a kártérítés összegét.

A légitársaság elutasító válasza esetén a levélnek kötelezően tartalmaznia kell a kártérítési igény elutasításának okát, illetve azon fórumokat, amelyeken keresztül a légi utas kezdeményezheti az eljárást a légitársasággal szemben. A 261/2004/EK rendelet érvényre jutását a tagállamoknak kell biztosítani. A nemzeti végrehajtó szervek mellett az utasok más testületekhez – alternatív vitarendezési testületekhez, Európai Fogyasztói Központokhoz, követeléskezelő cégekhez vagy fogyasztóvédelmi szervezetekhez – is fordulhatnak jogaik érvényesítése céljából. Az utasok ezenkívül polgári bíróságokon is megpróbálhatják megoldani ügyeiket, különösen ha ragaszkodnak a kártérítéshez.

Részletes információk az egyes fogyasztóvédelmi intézményekről és a segítségnyújtásuk feltételeiről, módjáról itt találhatóak:

https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/vi_segitsegnyujto_forumok

További hasznos gyakorlati tanácsok a légi utasok jogairól az alábbi linken olvasható: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/v_hasznos_tippek_

A járattörlésen és a járatkésésen túlmenően az utasjogok részét, így kártérítést alapozhat meg a túlfoglalás, beszállás megtagadása, magasabb, vagy alacsonyabb osztályon történő elhelyezés, csatlakozó járat lekésése, elveszett, megrongálódott vagy késve érkezett poggyász.

Ügyvédi közreműködés

Tapasztalataink szerint az ügyvédi közreműködés kiemelten hatékony a járattörléssel és járatkéséssel kapcsolatos kártérítési igények érvényesítése terén. A 261/2004/EK rendelet, valamint az azt értelmező Európai Unió Bírósága által meghozott ítéletek ismeretében nagy bizonyossággal megítélhető egy adott ügyben a légi utas kártérítési igényének alapossága, avagy alaptalansága. A légitársaság elutasító levelére adott ügyvédi válasz és ismételt felszólítás nagy bizonyossággal eléri a kívánt eredményt, a kártérítési összeg kifizetését. Tekintettel arra, hogy a légitársaságoknak évente több millió kérelmet kell feldolgozniuk, így a kifizetés gyakran több hónapot vesz igénybe. A járattörléssel és a járatkéséssel kapcsolatos kártérítési igény érvényesítése körében az az alábbi feladatokat látjuk el:

  • a követelés alapját képező iratok tanulmányozása;
  • jogi tanácsadás a kártérítési igény elbírálására;
  • a légitársasággal peren kívüli egyezség kezdeményezése és lebonyolítása;
  • fogyasztóvédelmi eljárásban jogi képviselet;
  • polgári peres eljárásban jogi képviselet.

Tekintse meg további írásainkat követeléskezelés témakörben!

2024. augusztus 27.